PROJEKT ZDALNEGO PRZENOSNEGO MONITORINGU SILNIKA GLOWNEGO I INNYCH RZECZY NA STATKU
(Czyli tkzw PORTABLE PERSONAL CONTINOUSLY REMOTE CONTROL OF M/E & ENGINE ROOM)
PO KONTRAKCIE CALOSC DEMONTUJESZ I ZABIERASZ DO DOMU. TAK JAK JA TO JUZ ZROBILEM DWUKROTNIE (Obecnie dokupilem dalsze 3 plytki i oddalem automatykowi do wzbogacenia o dalsze funkcje)
Co mi daje instalacja tej calej elektroniki?
Ulatwia operowanie balastami i chroni pompy balastowe przed zniszczeniem. Mam kontrole nad parametrami silnika, rowniez noca, nawet jak jestem w kabinie. Ustawiam progi alarmowe dla kazdego parametru i jezeli cos sie zmienia, to komputer wlacza alarm. Mozna rowniez odczytywac parametry z calej nocy, bo sa zapisywane trendy cisnienia oleju i temperatur (obrotow). Mozna przechowywac te zapisy jako pliki jpg, bmp, czy inne.
Zrzut ekranu z 21grunia2016
Linia czerwona to cinienie oleju, granatowa to temp. wody, fioletowa to temp. oleju.
Ponizej zdjecie czarnego krazka (z zoltym i czarnym kabelkiem) nalozonego na kabel jednej z faz pompy balastowej. I chociaz trudno w to uwierzyc, to wlasnie dzieki temu drobiazgowi widzimy jak pompa pracuje i kiedy zamyka się zawor, lub kiedy konczy sie woda,albo zaszlo cos ze idzie "na sucho". Dalej obraz cisnien obu pomp balastowych podczas pompowania, streapowania i po wylaczeniu. Obie pompy mozna wylaczyc z komputera. Pozatem wlacza się alarm, jak skonczy się woda w zbiorniku i sama pompa po zadanym czasie tez moze się wylaczyc, jezeli taka opcje uruchomimy (). Dzieki temu nie narazimy uszczelnienia i samej pompy na zniszczenie.
.
W ECR zamontowałem płytke Halla wraz z przekaznikami, ktore steruja/moga sterowac wieloma urzadzeniami z komputera/laptopa z kabiny, z mostku statku.
Na zdjeciu po lewej widac plytke osmioprzekaznikowa, zakupiona na Allegro. Jest juz zamontowana i uzywalem do recznego wylaczania pomp balastowych, innych urzadzen (myszka z laptopa w kabinie).
Mozliwe tez zapisywanie trendow i wizualizacja nastawy obrotow silnika (same obroty, ale takze nastawy powietrza sterujacego – ustawienie manetki na mostku), oraz tkzw listew zebatych pomp wtryskowych (obciazenia)
PROGRAM NAPISAL WYSOKIEJ KLASY FACHOWIEC, PAN ROBERT D. (Ze Szczecina), NAPRAWIL I URUCHOMIL PŁYTKE HALL 2007, ORAZ WYKONAL KARTE PRZEKAZNIKOWA (całosc zamontowalem i podlaczyem do maszynowni statku samodzielnie, program pozmienialem do swoich potrzeb i ciagle modyfikuje, wzbogacam i rozwijam. Wlasnie kilka dni temu dokupilem dodatkowe 3 plytki)
AUTOMATYCZNE WYLACZANIE POMPY REZERWOWEJ OLEJU ORAZ INNE RZECZY
Noca, kiedy statek musi zwolnic, wymijajac sie z innymi, lub w kanale idac za kims, zdejmuje sie obroty na nizsze. To moze wystapickilkakrotnie, kilkunastokrotnie, i nalezy wtedy na statku XXABA manualnie wylaczać pompe rezerwowa w maszynowni, przed ponownym dodaniem obrotow, a takze czekac na koniec manewrow na dole w maszynowni.
To oznacza w praktyce brak mozliwosci wypoczynku dla mechanika - brak snu. W dzien trzeba byc znowu w pracy, bo czekaja obowiazki.Na coasterach mechanik jest tylko jeden (tkzw singiel engineer). Rozwiazalem to poprzez zastosowanie automatyki i juz nie musze noca kilkakrotnie biegac do maszynowni w takim wypadku.
Wylaczanie pompy przy pomocy tylko jednego presostatu nie jest mozliwe ze wzgledu na to, ze olej nagrzany, a zimny przy tych samych obrotach maja rozne cisnienia. W czasie manewrow podczas szybkich zmian obrotow sytuacja wymaga zastosowania innych rozwiazan.
Usunšłem ten problem poprzez podlaczenie sie z plytka elektroniczna, presostatem oraz czujnikami temperatury oleju za wylacznikiem pompy.
Nie zmienialem niczego, tylko zainstalowałem wylacznik tuz za czerwonym przyciskiem. Aby powrocic do stanu sprzed zmian wystarczy tylko przelaczyć na OFF.
.
Dalej zainstalowalem przekaznik powyzej i wlasnie do jego stykow NC podlaczylem przerwany obwod. Teraz wystarczy podac napiecie na ten element, aby wylaczac pompe. Zrealizowałem to dalej w innym miejscu instalujac przetwornik RW54-A2 w Glownej Tablicy Rozdzielczej dzialajacy od obrotow, oraz drugi, rownolegle wlaczony przekaznik sterowany programem Hall 2007. Jest jeszcze jeden maly przekaznik przesylajacy napiecie, podlaczony rownolegle z poprzednimi i ten mozna aktywowac wprost z komputera manualnie poprzez Hall2007. Dla lepszego zrozumienia: powyzsze elementy nie przerywaja obwodu, ale maja za zadanie wyslac napiecie na przekaznik przerywajacy obwod w skrzynce startu/stopu, jezeli zostana spelnione kolejne warunki
Nastepnie dopisalem kilka linijek do kodu programu:
Procedure Task6;// Wywołane zadaniem nr 3. Zatrzymywanie pompy rezerwowej oleju
// silnika glownego
begin //Zadanie aktywowane przy włšczonym safety system
If(ADC3Out>=2.95)and(P1_r2<=44)then Vbit127:=True else Vbit127:=False;
If(ADC3Out>=2.95)and(P1_r2<=44)then P1_out6:=1 else P1_out6:=0;
If(ADC3Out>=3.75) then P1_out6:=1 else P1_out6:=0;
If(ADC3Out>=3.75)then Vbit127:=True else Vbit127:=False;
{
Progi zadzialania przekaznika stopu (P6) dla pompy rezerw oleju SG w
zaleznoci od temperatury i cisnienia jednoczenie.
Oprócz powyższego, przekanik stopu pompy olejowej(mały-na płytce) pracuje
równolegle z zewnętrznym przetwornikiem analogowo cyfrowym RW54 - A2 od obrotów
S/G, niezależnym od działania programu. Dodatkowo ten przetwornik jest
włšczony szeregowo z przekaznikiem, ktory rozwiera obwod w sytuacji, kiedy
sš juz wysokie obroty > 410, ale nie ma cinienia < 2,2 bara, lub nastapil
nagły spadek i uniemozliwi w takiej wyjatkowej sytuacji zatrzymanie pompy olejowej
przetwornikiem.
}
end;
Czyli musza byc spelnione pewne warunki, aby pompa zostala wylaczona i nie wlaczala sie natychmiast na nowo, na skutek spadku cisnienia po jej wylaczeniu:
1)Albo obroty silnika glownego musza zostac zwiekszone powyzej ustawionego na przetworniku progu.
2)Albo temperatura i cisnienie jednoczesnie, musza osiagnac wpisane w programie wartosci progowe.
Dodatkowo zakupilem termometr (osmiokanalowy) i mam staly podglad na temperature klap korbowych silnika glownego, tmp lozyska posredniego, oraz przewodu doprowadzajacego olej do krzywek, jak na zrzucie ekranu ponizej.
I tym sposobem otrzymujemy w pelni funkcjonalny przenosny monitoring maszynowni, a wizualizacje na dowolnym komputerze, gdziekolwiek, a wiec: na mostku, w CMK, w kabinie mechanika, w mesie. Wystarczy tylko zainstalowac oprogramowanie na danym komputerze i podlaczyc poprzez gniazdo Rj45 do sieci malutkim Urzadzeniem Power line communication
Projekt zamierzam wzbogacic o serwer, na ktory beda przesylane dane, jak tylko statek bedzie mial lacznosc z siecia. Bedzie mozna odczytywac dowolne dane aktualnie prezentowane w programie – jezeli statek bedzie mial lacznosc, a takze z poprzednich dni, miesiecy. Co moze byc dostepne rowniez poprzez internet. Wiec mozna obserwowac wszystko z domu lub biura
Chabiera Krzysztof
72 – 602 Swinoujcie
ulBarlickiego 16/33
tel. 695 21 68 25 oraz a-mail: chak@poczta.onet.pl
PONIZEJ PROPOZYCJA OKNA NA MOSTEK STATKU DLA KAPITANA I CHIEFA. TO I WSZYSTKIE DALSZE OKNA PONIZEJ STANOWIA SYMULACJE DZIALANIA PROGRAMU. DZIALANIE KAZDEGO OKNA GWARANTUJA ZAPISANE PRZEZE MNIE INSTRUKCJE W PASCALU. MOZNA WSZYSTKO POBRAC POD ZAKLADKA "TECHNICZNE" W JEJ GORNEJ CZESCI. "
To okno powyzej nigdy nie bylo podlaczone do realnej maszynowni statku, ale za to w skrypcie zapisalem proste instrukcje, ktore powoduja, ze po kliknieciu na START daje sie slyszec warkot silnika i w odpowiednich miejscach odpowiednie zmienne przybieraja odpowiednie wartosci, co jest widoczne na obrotomierzu i innych okienkach. W lewym gornym rogu sa przyciski do dalszych siedmiu podokien. Tam mozna znalezc jedna animacja pompowania balastow, oraz okno zbiorników wody slodkiej, gdzie daje sie transferować z jednego do innych. Dzisiaj posluguje sie juz podobnym projektem na statku, chociaz obecna wizualizacje w jej podstawowej formie, oraz skrypt przygotował mi automatyk. Teraz nie przypomina ona tego co otrzymałem, poniewaz pozmienialem zarowno wizualizacje, jak i skrypt. Odpada mi wiele obowiązkow i trosk. Ale nie zawsze bylo tak slodko. W czasach, kiedy Wlosi kombinowali dopiero z Arduino, a ja sam mialem niewiele elektroniki, pojawila się gwaltowna potrzeba zastosowania czegos do ulatwienia pracy. Otoz na pewnym statku w Norwegii z pewnymi wrednymi Norwegami wozilismy ladunki na tak krotkich trasach, ze kiedy konczyłem usuwanie wody balastowej, to juz za chwile nalezalo napelniać z powrotem. Nikt nie mógł mnie zastąpić. Taki jest los singla engineera. Po trzech dobach na nogach zaczalem sie zastanawiać ile moze wytrzymac ludzki organizm bez snu. Musialem koniecznie cos wymyslic i wymyslilem. Otoz zainstalowalem trzy pietra wyzej u siebie w kabinie manomtr, a miedziana rurke poprowadzilem pod szotami na dol do maszynowni. To pozwolilo mi przetrwac. Wtedy własnie rzucilem się na Allegro i po goraczkowych poszukiwaniach znalazlem sterownik internetowy, oraz karte osmioprzekaznikowa. Kupilem. Potem kupilem urzadzenie osmioprzekaznikowe. I wreszcie duzo pozniej natrafilem na Hall2007 i to był strzal w dziesiatke. Jeszcze troche czasu uplynelo na samym poznawaniu i nauce jak to dziala i dopiero stosunkowo niedawno udalo mi sie całosc zastosowac w pracy, jak opisalem to juz kiedys. Pozniej Arduino, "Elektromaras", "Elektroprzewodnik", Podstawy C++. Teraz moje zajecie zyskalo zupelnie inny wymiar. W kazdym momencie mam najwazniejsze parametry przed soba, a takze moge wlaczyc/wylaczyc pewne urzadzenia po prostu myszka. Ktos powie: - zadna to nowosc. OK, zgadzam sie, to juz jest od lat stosowane na statkach, ale ja nie widzialem, tego na starszych statkach, a takze, aby ktos woził takie cos ze soba.
PONIZEJ POZOSTALE OKNA MOJEGO PIERWSZEGO PROJEKTU SYMULACJI W PROGRAMIE HALL2007